Afval kalender integratie

In Home Assistant is het ook mogelijk om een afval kalender te integreren. Dit is super handig omdat je dan altijd op de hoogte bent van de ophaal data van GFT, PMD, Papier etc. !
Hierdoor hoef je ook niet meer te zoeken of een app op je telefoon bij te houden, wéér iets wat perfect in Home Assistant geregeld kan worden!

Vóórdat je verder gaat is het handig om te weten dat Home Assistant sinds de april 2024 update een officiële Rova afval kalender integratie heeft!
Hoewel de afvalinfo integratie in dit artikel ook prima werkt, is de Rova integratie ook zeker het uitproberen waard.

Afval Info installeren

De integratie is niet moeilijk te installeren. Je moet hiervoor wel HACS toegevoegd hebben omdat de afval kalender niet in de standaard integraties te krijgen is.

Wanneer je HACS toegevoegd hebt, kun je hier de Afval Kalender zoeken en installeren.

Afvalinfo integratie installeren

Klik op de integratie en installeer deze dan.
Als de integratie geïnstalleerd is moet je Home Assistant opnieuw starten. Wacht dan tot Home Assistant weer gestart is om verder te gaan.

Afval info toevoegen aan integraties

Nu via HACS de integratie is toegevoegd, kunnen we de integratie toevoegen aan Home Assistant.
Ga naar Instellingen –> Apparaten & diensten –> + Integratie toevoegen
Zoek daar Afvalinfo en klik hier op.
Je krijgt dan een scherm te zien waar je je gegevens in moet vullen zoals postcode, huisnummer, gemeente etc.
Vul dit allemaal in om de juiste informatie te kunnen krijgen en druk dan op Verzenden als alles correct is ingevuld.
De integratie zal nu de informatie ophalen.

Afval Info toevoegen aan het Dashboard

Nu je de integratie geïnstalleerd en geconfigureerd hebt, kun je de kalender toevoegen aan je dashboard.
Ga hiervoor naar het dashboard waar je je afval kalender wilt toevoegen en klik op de 3 puntjes en vervolgens op Dashboard bewerken.

Je kunt dan een kaart toevoegen, bijvoorbeeld Entiteiten om in 1 kaart alle gewenste informatie weer te geven.
Hier vul je dan alle entiteiten in:

Afvalinfo entiteiten

Sla de kaart dan op en je hebt vanaf nu je afval kalender inzichtelijk!

afvalinfo data

Notificaties instellen

Nu je de Afvalinfo integratie werkend hebt, kun je er nu ook voor zorgen dat je een notificatie op je telefoon, telegram of ander communicatie middel krijgt wanneer welk afval opgehaald wordt.

Maak hiervoor een automatisering aan via Instellingen –> Automatiseringen & scènes
Je hebt dan een trigger nodig, een voorwaarde en een actie.

In dit voorbeeld stellen we een notificatie in voor GFT. Deze notificatie wordt om 20:00 verstuurd wanneer de volgende dag GFT opgehaald wordt:

Trigger = Tijd (20:00 uur)
Voorwaarde = Status (Entiteit Afvaltype morgen en status gft)
Actie = Service (Notificatie via mobile_app)

Dat ziet er dan zo uit:

Afvalinfo notificatie

Sla deze automatisering vervolgens op. Vanaf nu zul je een dag voordat GFT opgehaald wordt een notificatie ontvangen op je telefoon om 20:00 als geheugensteuntje!

Helemaal klaar! 🙂 Veel plezier met de nieuwe integratie!

Deel dit:

3 gedachten over “Afval kalender integratie”

    1. Zelf heb ik 3 automatiseringen gemaakt voor papier, gft en pmd. Het moet ook wel mogelijk zijn om dit in 1 automatisering te doen door meerdere voorwaarden te stellen en bij de actie Als/Dan acties te gebruiken.
      Als ik tijd heb zal ik mij eens hierin verdiepen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven